Sample Sidebar Module

This is a sample module published to the sidebar_top position, using the -sidebar module class suffix. There is also a sidebar_bottom position below the menu.

Sample Sidebar Module

This is a sample module published to the sidebar_bottom position, using the -sidebar module class suffix. There is also a sidebar_top position below the search.
אזרחי
  • הרשמה לאתר
Documents 1  מאמרים משפטיים - משפט אזרחי

scales 36417 640

  חסמי הכניסה של מערכת בתי המשפט הקשיים והפתרונות / יגאל רוזנברג, עו״ד 

מערכת בתי המשפט האזרחיים הינה מערכת ציבורית וככזו מטרתה לשרת את הציבור. הציבור שאותו מיועדת לשמש המערכת הינו ציבור המתדיינים, כלומר ציבור של אנשים שיש ביניהם מחלוקת בנושא שבו בתי המשפט מוסמכים להכריע.

על אף סגולותיה הרבות של מערכת בתי המשפט, גם היא כמו מערכות ציבוריות רבות, סובלת מלא מעט קשיים. במאמר זה נבחן קשיים אלה אך גם את הפתרונות האפשריים העומדים בפני הצדדים.

קשיי מערכת בתי המשפט

שלושת הקשיים העיקריים של מערכת בתי המשפט האזרחיים הם: התמשכות ההליכים המשפטיים, מורכבות כללי הפרוצדורה וכללי הבאת הראיות שעל פיהם פועלת המערכת והעלויות הגבוהות של ניהול הליך משפטי. כפי שנראה להלן שלושת הקשיים הללו שלובים זה בזה ותורמים זה להתגברותו של זה.

א. התמשכות ההליכים המשפטיים- ריבוי התיקים במערכת בתי המשפט ומורכבות הכלליים הדיוניים מביאים להתארכות ההליכים המשפטיים למשך שנים, לעיתים אף למשך שנים ארוכות ויוצרים מצב שבו הזמן והקשב שהשופט מסוגל להקדיש לכל תיק הינו מוגבל. 

ב. מורכבות הכללים המשפטיים- שיטת המשפט בישראל הינה שיטה אדברסרית, שיטה שבה השופט אינו מתערב באופן פעיל בניהול ההליך, לא נוקט בצעדים אקטיביים כדי להתחקות אחרי האמת, ותפקידו העיקרי הוא לאפשר לשני הצדדים להציג בפניו את הטענות ואת הראיות שלהם ולקבל החלטה על סמך מה שהצדדים מציגים בפניו. הקושי בשיטה זו נעוץ בכך שבעל הדין חייב להיות בקיא בכללי הפרוצדורה ודיני הראיות שעל פיהם הוא יכול להציג את הטענות ואת הראיות שלו ואם הוא לא מכיר את הכללים ואין לו את הניסיון הנדרש- מרבית הסיכויים שטענותיו יידחו. מורכבות כללי הפרוצדורה וכללי הבאת הראיות שעל פיהם פועלת המערכת מהווה חסם כמעט מוחלט לכניסתם של בעלי דין שאינם מיוצגים ומחייבת את הצדדים להיעזר בעורכי דין כדי שאלה ידאגו להציג את הטיעונים ואת הראיות בפני בית המשפט בדרך הנכונה. באופן זה מורכבות כללי הפרוצדורה וכללי הבאת הראיות תורמת לשני הקשיים האחרים שמהם סובלת מערכת בתי המשפט, כלומר- מאריכה את משך ההתדיינות ומביאה לעלויות ניהול הליך גבוהות.  

ג. עלויות ניהול ההליך- התמשכות ההליכים, הצורך בידע וניסיון מקצועי נרחב של עורכי דין והצורך "ללמוד" את התיק מחדש לפני כל דיון מביאים לעלויות גבוהות של ניהול הליך משפטי. לעיתים קרובות העלויות של ניהול הליך משפטי עשויות להגיע לכדי 50% מהסכום שעליו מתנהל ההליך ואף מעבר לכך. עלויות אלה מורכבות לא רק משכר טרחת עורכי הדין שכל צד נדרש לשלם לבא כוחו, אלא גם משכר טרחתם של מומחים, כולל מומחים שאותם ממנה בית המשפט, אגרות וכד'.

במה זה מתבטא?

ניקח דוגמא טיפוסית שבה לשני אנשים יש מחלוקת על סכום של עד 100,000 ש"ח. כדי לפתור את המחלוקת בבית המשפט שני הצדדים במצטבר יצטרכו לשלם לעורכי דינם סדר גודל של- 40,000-50,000 ש"ח + מע"מ, אגרת בית משפט של 2,500 ש"ח ובמקרים רבים גם עלויות של שלושה מומחים שיכולות להגיע לעוד כ- 20,000- 30,000 ש"ח (מומחה אחד מצד התובע, מומחה שני מצד הנתבע ומומחה שלישי מצד בית המשפט). במקרה הטוב, אחרי שנתיים- שלוש של התדיינות בית המשפט יחליט לטובת אחד הצדדים ולעיתים גם יזכה אותו בהוצאות משפט של כ- 15,000 ש"ח. כך יקרה שאדם שהיה צריך לשלם 100,000 ש"ח עלול לשלם בסוף קרוב ל- 150,000 ש"ח ומי שהיה אמור לקבל 100,000 ש"ח יצטרך לספוג הוצאות וישאר בסוף עם לא יותר מ- 80,000 ש"ח, כל זאת אחרי כמה שנים טובות של המתנה מורטת עצבים. במקרה היותר נפוץ אחרי שנה- שנתיים של התדיינות אחד מבעלי הדין יוותר והצדדים יגיעו לפשרה שבה מי שצריך לקבל את התשלום יקבל רק חלק ממנו ללא הוצאות משפט (נאמר 60,000 ש"ח), כאשר מחצית מהסכום תלך לכיסוי ההוצאות שלו ומי שהיה צריך לשלם 100,000 ש"ח, ישלם כמעט את אותו הסכום שנתבע ממנו, רק שבמקום לשלם את כולו לצד שכנגד, חלק גדול מהסכום ילך לכיסוי ההוצאות שלו. נוסיף לכך את העובדה שאחרי שנים של התדיינות הצד המפסיד גם עלול להגיש ערעור, מה שיגרום להגדלה נוספת של ההוצאות. במצב דברים זה לא פלא ששני הצדדים יצאו מאוכזבים ומתוסכלים.

במונחים כלכליים, מערכת בתי המשפט סובלת מעלויות עסקה גבוהות גם במונחים של כסף וגם במונחים של זמן, עלויות אלה הופכות את הגישה למערכת בתי המשפט לבלתי כדאית עבור בעלי דין רבים בעיקר בתביעות שסכומן הוא עד כ- 100- 120 אלף ₪. עבור מתדיינים אלה הסיכויים לקבל את המגיע להם באמצעות מערכת בתי המשפט אינם גבוהים.

הפתרונות

מהם, אם כן, הפתרונות האפשריים למצב זה?

בתי המשפט לתביעות קטנות- פתרון אפשרי אחד הוא בתי המשפט לתביעות קטנות שבהם נוהגים כללי פרוצדורה פשוטים יותר וגמישים יותר ובעלי הדין נדרשים לנהל את ההליך בעצמם ללא ייצוג של עורכי דין. מדובר בפתרון בהחלט סביר אך גם הוא סובל ממספר מקשיים משמעותיים:

  • סכום התביעות בבתי המשפט לתביעות קטנות מוגבל עד כ- 34,000 ₪, כך שקיים ציבור גדול של מתדיינים שמצד אחד אינם יכולים לגשת לבית המשפט לתביעות קטנות ומצד שני לא כדאי להם לגשת לבתי המשפט האזרחיים הרגילים בשל עלויות העסקה הגבוהות, כאמור.
  • גם בתי המשפט לתביעות קטנות פועלים תחת עומס רב, כך שבמרבית המקרים ההליכים בבית המשפט לתביעות קטנות עשויים לקחת בין חצי שנה לשנה. יתרה מכך, בשל העומס הקשה שבו פועלים שופטי בית המשפט לתביעות קטנות, כמות הזמן שהשופט יכול להקדיש לכל תיק הינו מוגבל ביותר.
  • כתוצאה מעומס זה, מרבית התיקים בבתי המשפט לתביעות קטנות מסתיימים לאחר ישיבה אחת קצרה ובדרך כלל לאחר שבית המשפט מפעיל על הצדדים כוחות שכנוע כבדים להגיע לפשרה, לעיתים פשרה מאולצת.

גישור- גישור הינו הליך אלטרנטיבי לפתרון סכסוכים בעל יתרונות רבים. היתרון העיקרי של הליך הגישור הוא האפשרות לסיים את ההתדיינות בתוך זמן קצר יחסית ואם התמזל מזלכם והגעתם למגשר מוכשר ומנוסה, קיים סיכוי סביר שהוא ידע לשכנע את שני הצדדים להגיע לפשרה שתהיה טובה לשניהם. יחד עם זאת, גם הליך הגישור אינו חף מקשיים:

  • הקושי העיקרי של הליך הגישור הוא בכך שהמגשר אינו מוסמך להכריע בסכסוך אלא רק להמליץ לצדדים על פתרון אפשרי ואם צד אחד אינו מסכים לפתרון המוצע, אזי כל המאמץ אשר הושקע בהליך הולך לטמיון. כתוצאה מכך הליכי גישור רבים מסתיימים בלא כלום לאחר ששני הצדדים רק הגדילו את כמות הזמן והכסף שהם השקיעו בהליך.
  • קושי נוסף של הליך הגישור נעוץ בכך שלעיתים קרובות למרות הצלחת הגישור, הצדדים נשארים עם תחושה של פספוס או אכזבה מכך שהמחלוקת לא הגיעה להכרעה ברורה, שלא ניתן להם יומם וש"הצדק לא יצא לאור".

בוררות- חלופה נוספת למערכת בתי המשפט הינה פניה להליך בוררות. להליך זה ישנם יתרונות פוטנציאליים מובהקים. כך למשל בסמכותו של הבורר להחליט על כללי הפרוצדורה המתאימים בכל מקרה ובכך לייעל את ההליך ולקצר באופן משמעותי את משך התנהלותו. בפועל, במרבית המקרים הבוררים הינם שופטים בדימוס הרגילים לנהל את ההליך בדומה מאוד לבית המשפט או עורכי דין בכירים שזמנם מוגבל. יתרה מכך, הנוהג בהליכי בוררות הוא ששכר טרחת הבורר משולם לפי שעה. כתוצאה משילוב הגורמים הללו מרבית ההליכים מתמשכים זמן רב בדומה מאוד למערכת בתי המשפט הרגילה ובעלות גבוה יותר.

אם כן, האם קיים פתרון ראוי לקשיי מערכת בתי המשפט?

בוררות אונליין- בימים אלה הושקה פלטפורמה חדשנית שמטרתה להתגבר על הקשיים המתוארים לעיל ולספק פתרון הוגן, יעיל, מהיר ומשתלם לבירור מחלוקות משפטיות. פלטפורמת בוררות אונליין מאפשרת ניהול הליכי בוררות באופן מקוון ובכך חוסכת זמן רב וכן עלויות שונות כגון הצורך להחזיק חדר ישיבות, זמן והוצאות נסיעה, עלויות הדפסת מסמכים וכד'. יתרה מכך, פלטפורמת בוררות אונליין פועלת תוך שאיפה לקיים רצף של ישיבות בוררות עד להכרעה במחלוקת באופן שחוסך את הצורך ללמוד את התיק מחדש לפני כל ישיבה. באופן זה ניתן בהחלט להביא לכדי הכרעה במחלוקת בתוך מספר שבועות ולכל היותר מספר חודשים בודדים וכך לחסוך בעלויות. מעבר לכל אלה במסגרת פלטפורמת בוררות אונליין כללי הפרוצדורה מותאמים בכל תיק על מנת לספק את הפתרון היעיל ביותר עבור הצדדים. למשל, כאשר מדובר בתביעה בסכום שאינו גבוה במיוחד, ניתן ואף מומלץ לקיים את ההליך ללא ייצוג של עורכי דין ובכך לחסוך את העלויות הגבוהות. במקרה כזה, הבורר הדן בתיק יתאים את כללי הפרוצדורה לבעלי דין שאינם מיוצגים, יהיה מעורב באופן פעיל בהליך, יסביר לכל אחד מהצדדים באופן נגיש מה נדרש ממנו כדי להוכיח את טענותיו, אילו מסמכים ואילו עדים מצופה ממנו להציג, מהן ההשלכות של התנהלות דיונית כזאת או אחרת מצדו, ישאל את השאלות המתאימות וינסה להגיע לחקר האמת באופן אקטיבי. בנוסף לכל אלה, הפלטפורמה קובעת תעריפים גלובליים לניהול ההליך כך ששני הצדדים יוכלו לדעת מראש מה תהיה העלות הכוללת עבורם.

לסיכום, כאשר השוק רווי בחסמים ואינו מתנהל ביעילות יש להניח כי עם הזמן תבוא היוזמה וימצא הפתרון. אכן, לרוב עולם המשפט אינו ממהר להתקדם בקצב שבו מתקדמים שאר תחומי החיים אך נראה כי זהו הזמן לעשות צעד קדימה אל המאה ה- 21.

 

[1] הכותב הינו עורך דין מומחה בליטיגציה אזרחית מסחרית ומנהל פלטפורמת בוררות אונליין

הטיפ הקצר

ניתן להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות עד לסכום - 33,800 ש"ח

תכנים נוספים במשפט אזרחי

הערה חשובה

המידע באתר מועדכן נכון לתאריך שבו הועלה התוכן המשפטי ואינו מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ועדכני של עורך דין. כל הסתמכות משפטית על המידע באתר הינה באחריות הגולש והאתר לא יישא באחריות כלשהי בגין כל טענה או נזק משפטי שייגרם בשל הסתמכות זו.

כל שימוש באתר מהווה אישור והסכמה לתנאי האתר.

המידע המשפטי באתר מתעדכן תדיר ולכן מומלץ להיכנס מידי יום ולגלוש בתכנים המשפטיים החדשים והמרתקים באתר.

כניסת ורישום עורכי דין ומשפטנים לאתר